MICHAEL TRIEGEL – DISCORDIA CONCORS in Museum de Fundatie

25 mei t/m 1 september 2019
Museum de Fundatie, Zwolle

De schilderijen van Michael Triegel (1968) katapulteren je terug in de tijd. Zijn oeuvre lijkt afkomstig uit de Europese vroegrenaissance, maar bij nadere beschouwing is het echt werk van nu. Hij viert de pure, figuratieve schilderkunst en gebruikt daarvoor klassieke religieuze en profane motieven, maar geeft die een totaal nieuw gezicht. Museum de Fundatie toont van 25 mei t/m 1 september 2019 schilderijen en werken op papier van Michael Triegel op de tentoonstelling Discordia Concors (In harmonie met de tweedracht).

Michael Triegel studeerde van 1990 tot 1997 schilderkunst aan de gerenommeerde Hochschule für Grafik und Buchkunst in Leipzig, waar hij les kreeg van Arno Rink en Ulrich Hachulla. Deze hogeschool is nauw verbonden aan de Neue Leipzicher Schule, een beweging van Duitse kunstenaars na de val van de Berlijnse muur waarvan Neo Rauch de belangrijkste representant is. De leden van deze vereniging werken hoofdzakelijk in eenzelfde figuratieve vormentaal, maar qua techniek lopen ze ver uiteen. Opgegroeid in de seculiere DDR, bekeert Triegel zich tot het christendom nadat hij in 2010 van het bisdom Regensburg de opdracht kreeg om paus Benedictus XVI te portretteren. Met het portret verwierf Michael Triegel internationale bekendheid.

In thematiek en uitvoering ademen de schilderijen van Michael Triegel de sfeer van de vroege Renaissance. De schilder werkt in de stijl van de oude meesters, laag over laag, is zeer verfijnd in zijn techniek en weet daarmee weergaloze stofuitdrukkingen te creëren. Zijn werken lijken op altaarstukken – niet voor niets krijgt hij regelmatig opdrachten van de kerk – maar tegelijkertijd hebben ze iets bevreemdends en surreëels. De motieven worden namelijk niet verheerlijkt, ze zijn ontdaan van enige vorm van devotie.

Omdat klassieke onderwerpen als Christus’ kruisiging, Maria’s annunciatie, Leda en de zwaan en Orpheus en Eurydice overbekend zijn, denken we dat de verbeelding ervan voor de hand ligt. Niets is minder waar. Triegel roept vragen op en schept verwarring. Zo zit Christus in Triegels Avondmaal (1994) niet met zijn leerlingen, maar alleen aan tafel. Zijn gezicht anoniem gemaakt en het heilige tafereel geplaatst voor een zwart toneeldoek. In Persephone en Orpheus (2012) staart een beeldschone, naakte Persephone, godin van het dodenrijk, de beschouwer hulpeloos aan. Een rode draad verbindt dierenschedels, een ledenpop – is het Eurydice? – en Orpheus alsof niet de godin maar het lot bepaalt over leven en dood.

Vergankelijkheid en schoonheid gaan bij de kunstenaar moeiteloos samen. Niet alleen in Triegels grote thematische werken, ook in stillevens waarin hij, bijvoorbeeld in Orbis pictus (2016), een fraai geschikt bloemboeket combineert met een Mariabeeld, antieke typemachine en twee gevilde schaapskoppen. Het is Triegels kracht vertrouwde iconografie in een provocerend spel van herkenning en verwarring te koppelen aan deze tijd.

De tentoonstelling is een samenwerking met het Angermuseum in Erfurt, waar de tentoonstelling nog te zien is t/m 17 februari 2019. Bij Hirmer Verlag is de Duitstalige catalogus verschenen, met bijdragen van Matthias Bormuth, Horst Bredekamp, Joseph Haslinger en Kai-Uwe Schierz.

Tentoonstelling: Michael Triegel – Discordia Concors
Datum: 25 mei t/m 1 september 2019
Locatie: Museum de Fundatie, Blijmarkt 20, 8011 NE Zwolle
Openingstijden: dinsdag t/m zondag 11-17 uur
Informatie: www.museumdefundatie.nl, 0572-388188

Geef een reactie